Foto: Claire Droppert

Ambitie 1

Betrokken Rotterdammers maken de stad

Rotterdam is energieke stad die altijd volop in beweging is. Er wonen betrokken Rotterdammers die willen bijdragen aan het welzijn van hun wijk, de sociale cohesie willen verbeteren of zich willen inzetten voor Rotterdam als geheel. Maar hoe ziet de samenwerking tussen gemeente en inwoners eruit? Hoe gaan we om met de veranderende relatie tussen burger en overheid?

Hoe verdelen we de rollen en verantwoordelijkheden? Allemaal vragen die we moeten beantwoorden, want participatie is de toekomst. Met participatie maken we de stad elke dag een stukje mooier. Hoe we dat samen doen, is te lezen in dit deel van het uitvoeringsprogramma.

Afstemmen op leefstijlen

Als we mensen willen bereiken, is het handig om te weten welke communicatiekanalen en welke participatie-instrumenten goed aansluiten bij verschillende inwoners van de stad. Gemeente Rotterdam heeft veel data over de leefstijlen van Rotterdammers. Deze dataset gebruiken we voor het gericht communiceren met de burger en het inzetten van de best passende participatie-instrumenten.

Dit deden we in 2021

Steeds meer collega’s en samenwerkingspartners maakten gebruik van de dataset met leefstijlen van Rotterdammers. Bij de aanvang van projecten, bepaling van communicatie- en participatiestrategie, maar ook als projecten al een tijdje op weg waren. In elke beleidsfase kan de benadering van een leefstijl veranderen. Zo zal de rode leefstijl graag in het beginstadium creatief mee willen denken en ideeën genereren. Terwijl de groene leefstijl een bijdrage kan leveren aan het verankeren van het beleid in de buurt.

Een mooie ontwikkeling is het toevoegen van de leefstijlen aan de praatplaten die Rotterdam gebruikt bij datagestuurde communicatie. Zo zijn de leefstijlen toegevoegd aan de overzichtelijke kaart van Carnisse. Op de kaart is precies te zien op welke plekken bewoners elkaar ontmoeten, wie de sleutelfiguren zijn in de wijk, welke media de bewoners gebruiken en dus welke leefstijlen dominant zijn. Deze informatie is zeer waardevol voor medewerkers en partners van de gemeente. Hoe, waar en wanneer benader je de Rotterdammer het beste? Kijk op de plaat en je weet het.

Dit gaan we doen in 2022

De leefstijlen van Rotterdammers blijven de basis vormen voor onze communicatie- en participatieaanpak. Verder is de dataset een van de instrumenten die we inzetten bij de krachtenveldanalyse van beleid of een project. Want zo komen we in elke fase tot de beste middelenmix.

De dialoog opzoeken

Betere communicatie betekent betere participatie. Het communicatieteam gebiedsadvies van het cluster dienstverlening experimenteerde afgelopen jaar verder met data gestuurde communicatie in de wijken Tarwewijk, Carnisse, Bloemhof en Hillesluis. Een aanpak die zich kenmerkt door online en offline te luisteren naar wat er speelt, maar ook door de inzet van de zogenaamde ‘volle café-strategie’. Het communiceren met inwoners via online of offline ontmoetingsplekken en vindplaatsen, maar ook via de warme netwerken zoals vertrouwenspersonen, sleutelfiguren en micro-influencers. Met als doel meer Rotterdammers bereiken. Tijdens corona hebben de GGD en het Gemeentelijk Actie centrum en de GGD deze strategie ingezet en verder uitgewerkt. Zo hebben Gemeentelijk Actie centrum, de GGD en het communicatieteam gebiedsadvies gewerkt aan een campagne voor het vergroten van de vaccinatiebereidheid in de kwetsbare wijken. Zij hebben gebruik gemaakt van de netwerken uit de gebieden en een aantal sleutelfiguren hebben in de moedertaal gecommuniceerd. Bijvoorbeeld via video’s in diverse talen die via WhatsApp-groepen in netwerken werd uitgezet. Dit blijkt een goede strategie om Rotterdammers die laaggeletterd zijn of nauwelijks Nederlands spreken te bereiken. Een andere effectieve strategie bleek tijdens de coronaperiode is inzet op persoonlijke communicatie op locatie. Denk aan pop-up locaties voor vaccineren in de wijk, voorlichting op markten door vertrouwenspersonen (artsen) en de corona bus die in verschillende wijken stond. Deze manieren van inclusief communiceren zijn een aanbeveling voor communicatie met de Rotterdammer.

Foto: Rhalda Jansen

Hoekenezen denken mee over de herinrichting van het Brinkplein

Foto: Peter Schmidt

In Hoek van Holland werken we samen met de inwoners aan een levendig en leefbaar dorpscentrum met een hoge verblijfskwaliteit. Omdat Corona ‘live’ ontmoetingen verhinderde, startten we in mei 2020 met een digitaal participatieproces. Per brief en via de lokale (sociale) media nodigden we bewoners, ondernemers en andere geïnteresseerden uit voor online bewonersavonden. Tijdens deze avonden kon men meedenken over een masterplan om de openbare ruimte van het dorpscentrum, het Brinkplein, qua uitstraling te verbeteren. 55 Hoekenezen gaven gehoor aan de oproep en dachten actief mee.

Daarnaast benaderden we een netwerkclub van veertien lokale spelers om mee te denken en mee te doen. Naast uitleg over het proces, bespraken we met dit netwerk ook de ingebrachte ideeën. Via het beeldscherm werden gedachten uitgewisseld en de bewonersideeën bediscussieerd, aangescherpt en aangevuld. Uit de verschillende contactmomenten kwamen veel ideeën, zorgen en wensen. Mensen hebben bijvoorbeeld behoefte aan gezelligheid, meer en beter groen, bescherming tegen de wind en minder overlast van auto’s. Ook zijn er andere suggesties, zoals theater op locatie, een versmarkt, meer terrasruimte in de zomer en een autovrij centrum. Voor de bewoners die hun ideeën per mail deelden, organiseerden we twee online vragenuurtjes waarin we ook de ideeën van andere bewoners lieten zien en bespraken.

“Dit past ook heel erg bij een gemeenschap als Hoek van Holland. Dorpsbewoners die graag buiten zijn en elkaar daar ontmoeten”

Saskia Hak - Voormalig wijkmanager Hoek van Holland inmiddels wijkmanager Crooswijk

Foto: Peter Schmidt

Op dit moment zijn we bezig met de voorbereiding van de volgende fase van het participatietraject. Als alles volgens plan verloopt, starten de werkzaamheden in 2022 en levert de aannemer in 2023 de nieuwe inrichting op. Bij alle stappen in de volgende fase betrekken we weer omwonenden, lokale ondernemers en andere belanghebbenden. Het is belangrijk om de ervaringen van Hoekenezen mee te nemen in de besluiten. Peter Oosterloo - projectmanager van Stadsontwikkeling in Hoek van Holland - vertelt over de waarde van de lokale expertise van bewoners in een podcast.

image