Foto: Gemeente Rotterdam

Ambitie 2

Leren van innoveren en experimenteren

Doel van dit thema van de Betrokken stad is om participatie zo laagdrempelig en inclusief mogelijk te maken. We blijven schaven aan bestaande instrumenten en experimenteren met nieuwe manieren van meedenken, meedoen en meebeslissen. Binnen dit thema onderzoeken we ook waar Rotterdammers behoefte aan hebben en hoe ze de participatie nu beleven.

image

Screening instrumenten: CLEAR

Welke Rotterdammers voelen zich aangesproken door de 17 meest gebruikte participatie-instrumenten? En hoe hebben zij dit proces ervaren? Deze vragen onderzocht Erasmus School of Social and Behavioural Science in opdracht van programma Betrokken stad.

Dit deden we in 2021

In april 2021 is het CLEAR onderzoeksrapport door de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences afgerond. Het rapport bevat aanbevelingen voor de onderzochte participatie-instrumenten en het participatie instrumentarium als geheel. Belangrijke bevindingen zijn:

  • Deelnemers ervaren de participatie-instrumenten als eenvoudig in gebruik;
  • De mate waarin iemand zich serieus genomen voelt, loopt uiteen.
  • Met name hoogopgeleide, relatief oudere Rotterdammers maken gebruik van de instrumenten;
  • Men participeert vaak omdat het leuk is om te doen of omdat het goed is om te doen.

Het gaat dus goed, maar het kan beter! We zetten de aanbevelingen van de Erasmus Universiteit Rotterdam om in acties. We willen de zeggenschap voor Rotterdammers laagdrempeliger en inclusiever maken, er beter over communiceren en zetten in op meer mogelijkheden om mee te beslissen.

Belangrijke actiepunten zijn:

  • Vertaling van de aanbevelingen naar ontwerpprincipes voor ‘Mijn Rotterdam’. Dit platform is dé plek waar we met elkaar samenwerken om een wijk nog mooier te maken;
  • Dieper ingaan op de bevinding ‘men participeert omdat het leuk is om te doen of omdat het goed is om te doen’. In gesprek met Rotterdammers, professionals, studenten en academici werkten we een stappenplan uit voor participatie in de wijk. Deze bevindingen nemen we mee in de nieuwe werkprocessen vanuit ‘Wijk aan Zet’/’Werken in stad en wijk’, trainingsmiddelen en een-op-een gesprekken;
  • Het betrekken van het programma bij het nieuwe participatie-instrument co-creatie van het innovatieprogramma Digitale Stad. Ruimte voor meebeslissen is als een centraal thema benoemd in het nieuwe bestuurlijk stelsel en wordt de komende maanden opgepakt;
  • Het in maart gestarte 3-jarige Europese project voor de introductie van Participatief Begroten. Dit betreft het verdelen van een wijkbudget of meedenken bij de herinrichting van een buitenruimte.

Dit gaan we doen in 2022

In 2022 pakken we door en nemen we de volgende acties mee in het geactualiseerde programma Betrokken stad:

  • Het uitvoeren van de geplande activiteiten voor het tweede jaar van het 3-jarige Europese project Participatief Begroten;
  • Binnen het opleidingsplan extra aandacht voor de terugkoppeling aan/communicatie over de impact aan participerende Rotterdammers;
  • Het linken van de pilot co-creatie aan het participatieplatform ‘Mijn Rotterdam’;
  • De ontwikkelaars van de digitale stad adviseren op het gebied van inclusiviteit, toegankelijkheid en betrokkenheid;
  • Het opnieuw indienen van een onderzoeksvraag bij de City-expert.
image

Right to Cooperate - Initiatievenloket en -team

Meerdere aanbevelingen van de Rekenkamer en Ombudsman gaan over het introduceren van een initiatievenloket. In 2020 maakten we al een start met een Initiatievenloket voor Rotterdammers met een speciaal Initiatieventeam waarin alle clusters zijn vertegenwoordigd. Rotterdammers kunnen via het loket een initiatief indienen. Vervolgens zorgt het Initiatieventeam dat het bij de juiste regeling/afdeling belandt. Als het initiatief nergens bij past, neemt het team deze zelf in behandeling. Doel van dit traject is te zorgen dat binnenkomende initiatieven een zorgvuldig en transparant proces doorlopen. Elke initiatiefnemer heeft recht op duidelijkheid, goed advies en begeleiding van de gemeente. Daarbij kan de uitkomst verschillend zijn. Denk aan snel duidelijkheid geven over de (on)mogelijkheden van het initiatief, advies over de juiste vergunningaanvraag of het gezamenlijk uitvoeren van een initiatief. We zorgen voor een duidelijke ingang met daarachter een helder proces.

Right to challenge Schepenstraat

Dit deden we in 2021

In 2021 hebben 70 Rotterdammers het initiatievenloket benaderd met vragen, klachten, ideeën en initiatieven. In 5 gevallen betrof het een initiatief waarbij de indiener ook zelf een rol wilde spelen. Om initiatiefnemers nog beter te ondersteunen bij de realisatie van hun ideeën is in 2021 het projectplan "Rotterdam Regelt" opgesteld. Het streven is om tot één basisproces voor initiatieven te komen. Om dit te onderzoeken én te ontwerpen schakelden we onderzoeksbureau Hiemstra en de Vries in.

Omgevingswet: procesverbetering bij verkennen van ruimtelijke initiatieven

Bij de voorbereidingen van de invoering van de Omgevingswet hoort ook het verbeteren van de dienstverlening aan Rotterdamse initiatiefnemers. Het gaat hier om initiatieven die impact hebben op de fysieke leefomgeving. Vooral als het initiatief ook een maatschappelijke meerwaarde heeft, kan de dienstverlening beter. Om dit te realiseren, werken we nauw samen met het eerdergenoemde Initiatieventeam en Initiatievenloket. Deze ambitie sluit ook aan bij de ontwikkelingen van ‘Wijk Aan Zet’, waarin de wijkmanager een grotere rol krijgt.

Dit gaan we doen in 2022

Komend jaar gaan we een verbeterslag maken vanuit het Initiatieventeam. Onder meer op het gebied van de communicatie en interne werkafspraken. Onderdeel van de verbeterslag is ook de verdere uitwerking van de plannen om tot een gestroomlijnde organisatie te komen. Een organisatie die initiatiefnemers ondersteunt bij het realiseren van hun project. De leden van het initiatieventeam constateren dat dit een stevige opgave is. Want de ambtenaren die een participatie-instrument of subsidie trekken, combineren hun werkzaamheden binnen het initiatieventeam met een andere functie binnen de organisatie. Daardoor is de slagkracht beperkt.

Om deze verbeterslag te maken, zijn de volgende acties noodzakelijk:

  • Overzicht creëren in de regelingen en de vindbaarheid verbeteren van de verschillende instrumenten en subsidies;
  • Opstellen van een uniforme werkwijze voor het Initiatieventeam en de betrokken collega’s;
  • Verbeteren van de verbinding tussen het Initiatieventeam en andere relevante onderdelen van de organisatie: VoorGoed Agency, gebieds- & beleidsorganisaties, programma’s ‘Werken vanuit Stad en Wijk’ en ‘Wijk aan Zet’.

In 2022 gaan we dus verder met de uitvoering van ‘Rotterdam regelt’ en werken we toe naar één loket voor Rotterdammers om initiatieven in te dienen (in plaats van +/- 20 instrumenten op verschillende plekken). Onder de professionalisering van de dienstverlening aan initiatiefrijke Rotterdammers valt ook de ontwikkeling van een zaakvolgsysteem en het verbeteren van het interne afhandelingsproces. We gaan een klanttevredenheidsanalyse uitvoeren, waarvan we de uitkomsten gebruiken om onze dienstverlening verder te verbeteren en om een structureel meetinstrument te ontwikkelen voor klanttevredenheid. De pilot ‘Right to Cooperate’ wordt doorontwikkeld en we gaan een pilot draaien gericht op op duurzame financiering voor de initiatiefnemers: meerjarig en één betaling vanuit verschillende onderdelen binnen de gemeente Rotterdam.

image

Initiatiefrijke Rotterdammers helpen en inspireren

Veel Rotterdammers bruisen van de creatieve ideeën en samen voeren we mooie ideeën uit. Van pop-up stores en speeltoestellen tot lichtgevende laadpalen en inzamelingsacties. Vanuit de gemeente willen wij álle Rotterdammers inspireren. Maar in hoeverre zijn zij op de hoogte van de mogelijkheden?

Foto: Rhalda Jansen

Dit deden we in 2021

We plaatsten dit jaar een online contactformulier op de website. Op basis van de ingezonden informatie bekijkt het Initiatievenloket op welke manier het idee bijdraagt aan het verbeteren van de stad en/of de wijk(en). Past er geen bestaande samenwerkingspartner of regeling bij het ingezonden idee? Dan wordt er een contactpersoon aangewezen die de Rotterdammer helpt om de juiste weg te vinden. Om Rotterdammers te inspireren, is er ook een webpagina aangemaakt met voorbeelden van reeds uitgevoerde initiatieven. Deze pagina is ontwikkeld naar aanleiding van de raadsmotie ‘Go tell it on the mountain’.

Dit gaan we doen in 2022

We blijven de aangemaakte webpagina regelmatig actualiseren met nieuwe inspirerende voorbeelden. Voorbeelden die we ook via andere toegankelijke kanalen publiceren. Hierbij laten we niet alleen initiatieven zien waarbij de gemeente is betrokken, we belichten ook initiatieven die Rotterdammers zelf ontplooien. Want elk inspirerend verhaal kan andere Rotterdammers bewegen om zelf ook aan de slag te gaan. Zo maken we Rotterdam samen nóg mooier!

Buurt Bestuurt / Wild Cards

In ongeveer 60 buurten in Rotterdam zijn bewoners actief in Buurt Bestuurt. Een Rotterdamse werkwijze die nu 10 jaar bestaat. Mensen in de buurt brengen samen de problemen in kaart en krijgen de ruimte om er iets aan te doen. Daarbij kunnen ze rekenen op steun van de gemeente en de politie. In een Betrokken stad helpt de gemeente betrokken bewoners met hun activiteiten. Rotterdammers die samenwerken in Buurt Bestuurt, kunnen dan ook rekenen op een Wild Card. Een Wild Card geeft recht op inzet en ondersteuning van de gemeente. Denk hierbij aan buurtgericht groenonderhoud, een aanpassing van parkeervakken of bijvoorbeeld een fietswrakkenactie. Tijdens het laatste bedankfeest in 2019 in Ahoy’ gingen de Buurt Bestuurt Comités (BBC) met een Wild Card naar huis. Een BBC kon deze Wild Card inzetten om een knelpunt in hun buurt te verbeteren, met gegarandeerde hulp vanuit de gemeente. Inmiddels is een groot aantal Wild Cards ingezet en zijn deze problemen aangepakt. Na afloop stuurden bewoners foto’s van de resultaten. Buurt Bestuurt | Rotterdam.nl

Wethouder Wijbenga deelt Wild Cart uit aan bewoonster
bewoonster aan het tuinieren

Dit deden we in 2021

Het streven was om alle 35 Wild Cards in 2021 te realiseren, wat op een enkele na ook is gelukt. Sommige wensen waren te complex en/of kostbaar om snel uit te voeren en hebben daarom meer tijd nodig. Hier volgen een paar voorbeelden van wat er inmiddels voor en door de wijken is bereikt:

  • Bewoners uit Katendrecht onderhouden al jaren vijf gemeentetuinen aan het Buizenpark. De Wild Card kwam op het juiste moment, want de gemeentetuinen waren toe aan een grote opknapbeurt en liggen er weer mooi bij.
“Het groen stond huizenhoog en werd nauwelijks onderhouden. Inbrekers kunnen in dat hoge groen makkelijk hun ding doen, dus daarom zijn we de tuinen zelf maar gaan onderhouden”

Tina Melfor - Buurt Bestuurt Katendrecht

  • Anneke Strasters van de bewonersgroep Slachthuisterrein zette haar Wild Card in voor een watertappunt op de Koeweide. De bewonersgroep organiseert hier regelmatig activiteiten voor jong en oud. Een watertappunt was dan ook zeer welkom, vooral op hete dagen.

  • In Overschie miste bewoners al jaren de sfeervolle verlichting aan de Baumannlaan. Door het inzetten van de Wild Card is de sfeerverlichting terug op de Baumannlaan. De bewoners zijn blij en de verbeterde verlichting zorgt bovendien voor een veiliger gevoel; twee vliegen in een klap!

  • Het BBC Beverwaard zette de Wild Card in voor meer AED’s in de wijk. De Beverwaard had er maar één. Inmiddels hangen er tien AED’s op plekken waar veel mensen komen. Ook kregen vrijwilligers een training, zodat ze in geval van nood direct weten hoe ze de AED’s moeten gebruiken.

Foto: Arie Kievit

Experimenten met Wijk BV

Stel; bewoners willen zelf aan de slag om de wijk leefbaarder te maken. Bijvoorbeeld met beheer, zorg of welzijn. Welke mogelijkheden zou een Wijk BV hierin dan kunnen bieden? Met een Wijk BV hebben bewoners, stichtingen en verenigingen een juridisch middel in handen, waarmee zij het ‘Right to Cooperate’ overnemen. De vorm van een BV geeft de wijk juridisch gezien mogelijkheden om geld te verdienen en de opbrengsten gericht in te zetten. Denk aan het verbeteren van publieke voorzieningen en het samen schoon, heel en veilig maken van de buurt. Bewoners kunnen zelf een bijdrage leveren aan verbeteringen en krijgen daar ook voor betaald. Op deze manier vergroten we het sociaal eigenaarschap in de wijk en voelen mensen zich meer betrokken bij de stad. Experimenten met de Wijk BV vinden als eerste plaats in de Agniesebuurt en Middelland. De Wijk BV is ook een toevoeging aan de Doe-democratie. Door bewoners aandeelhouder te maken van het wijkbedrijf geven zij zelf sturing aan de uitvoering van maatschappelijke taken.

2021

De Coronacrisis bemoeilijkte dit jaar het proces rondom de Wijk BV. Het onderhouden en uitbouwen van de netwerken in de wijk bleek een complexe, bijna onmogelijke opgave. Toch zijn er kleine stappen gezet in het verder uitbouwen van het construct. Hieronder per wijk de huidige stand van zaken:

Middelland

De Middellander - de wijkvennootschap in Middelland - voert projecten uit in het kader van het programma ‘Mooi Mooier Middelland’. Met projecten als 1000 regentonnen, groene dakaanjagers, Week van de Omloop en Wijkatlas levert het wijkbedrijf diensten aan bewoners. Ook zijn er opdrachten uitgevoerd voor Woonstad Rotterdam, het waterschap en particulieren. De Middellander speelt een belangrijke rol bij het vertalen van grote maatschappelijke vraagstukken naar wijkniveau. Het wijkbedrijf telt nu 20 aandeelhouders en er hebben inmiddels twee aandeelhoudervergaderingen plaatsgevonden. Om het aantal aandeelhouders uit te breiden, wordt actief geworven tijdens activiteiten in de wijk. De ambitie is om in 2022 te groeien naar 75 aandeelhouders.

Agniesebuurt

Herfinanciering heeft tot doel een financieringsovereenkomst tot stand te brengen tussen de klant en de KBR, waarmee de vordering(en) in een keer en voor 100% wordt voldaan. Doel van de herfinanciering is het verminderen van de lastendruk voor een klant en het overzichtelijk maken van de totale schuldenlast door het minimaliseren van het aantal schulden en schuldeisers. Naast het opzetten van de Wijk BV’s, zijn er bijeenkomsten gepland om het belang ervan toe te lichten. Zo waren er al een boekpresentatie en verschillende lezingen over dit thema. Ook is er interesse vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en worden de eerste gesprekken gevoerd over een samenwerking tussen rijk en gemeente. Verder zullen we ook in 2022 aandacht geven aan het proces van uitbouwen van de hoeveelheid aandeelhouders. Net als het verwerven van nieuwe opdrachten om de portefeuille stabiel te maken.

Foto: Rhalda Jansen

Anders Geregeld

We zetten ons in voor ondernemers in de winkelstraten, maar we gaan ons ook richten op ondernemers uit de nieuwe economie. Bovendien komt er een pilot met de MKB-toets; een instrument om Rotterdamse ondernemers al in een vroeg stadium te betrekken bij nieuw lokaal beleid en regelgeving. Het is een participatie-instrument dat de Rijksoverheid landelijk al toepast en dat nu dus ook op gemeentelijk niveau een vervolg krijgt.

Dit deden we in 2021

Lokale MKB-toetsen

We experimenteerden met de lokale MKB-toets. Door ondernemers in een vroeg stadium bij nieuw beleid en bij regelgeving te betrekken, wordt dit voor hen beter werkbaar en uitvoerbaar. Bovendien draagt het bij aan meer draagvlak voor beleid. Met de MKB-toets kunnen we een kwaliteitsimpuls geven aan de manier van het betrekken van ondernemers. We voerden de toets uit bij de wijze van uitbetaling van de BIZ-gelden en bij hotelbeleid. Komend jaar experimenteren we verder om de uitvoering te verbeteren en een standaard werkproces te ontwikkelen voor de MKB-toets.

Coronaloket010

Dit jaar richtten we ook het Coronaloket010 op. Een loket voor ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties die vooruit willen: Sterker uit de crisis. Zij kunnen terecht met vragen en ideeën die innovatief zijn, corona-gerelateerd of een tijdelijke oplossing bieden voor een ontstaan probleem. Het Coronaloket010 helpt snel en denkt actief mee (‘Ja, mits’ in plaats van ‘Nee, tenzij’). Het aanwezige expertteam beoordeelt verzoeken integraal - zo’n 140 sinds het begin van de Coronacrisis - en helpt ondernemers op weg. Enkele voorbeelden van verleend maatwerk zijn:

  • Het faciliteren van Horeca ondernemers met afwijkende verzoeken ten aanzien van de reeds verruimde terrassen;
  • Het faciliteren van huisartsen met portakabins voor speciale Covid-spreekuren (binnen 1 week);
  • Het bedenken van tijdelijke instrumenten, zoals de Coronastandplaats.

Foto: Guido de Groot

Dit gaan we doen in 2022

We zetten de werkwijze van het Coronaloket ook na de COVID-19 periode voort. Ondernemers kunnen dus blijven rekenen op maatwerk. Het loket heeft alle expertise in huis om een casus af te wegen en af te stemmen met het integrale gebiedsteam. In het kader van eigenaarschap stuurt het loket ondernemers bij voorkeur niet verder intern door. Komend jaar werken we met collega’s uit de hele organisatie verder aan de verruiming van mogelijkheden om initiatieven van ondernemers(collectieven) te faciliteren. De coronacrisis maakte ons duidelijk dat er meer ruimte is binnen bestaande regels, maar ook dat het soms nodig is om een afwijkend kader op te stellen. We gebruiken deze ervaringen onder meer bij 'Wijk aan Zet'.

Het Coronaloket

Gemeentepeiler

De Gemeentepeiler is een app die in 2018 in nauwe samenwerking met de gemeente is ontwikkeld. De app maakt het voor bewoners heel eenvoudig en laagdrempelig om hun mening te geven. Inmiddels is de Gemeentepeiler al door bijna 9000 Rotterdammers gedownload. Op naar (veel) meer! De Gemeentepeiler | gemeentepeiler.nl De Gemeentepeiler | rotterdam.nl

Dit deden we in 2021

In 2021 is doorgezet met het benutten van de app. Er kwamen wat meer verzoeken uit de clusters voor (grote) stadsbrede peilingen dan verzoeken uit de wijken en gebieden. Enkele voorbeelden:

  • We consulteerden bewoners over de inrichting van het toekomstige Hofplein;
  • We betrokken bewoners bij de voorzieningen in de gebieden, ten behoeve van de op te stellen voorzieningenplannen;
  • Op wijkniveau deden we in mei een oproep aan bewoners van Bloemhof om mee te denken over parkeertijden. Maar liefst 647 mensen meldden zich aan bij de app en 96% vulde de vragenlijst in. In totaal zijn er in 2021 (tot half september) 54 vragenlijsten verstuurd, waarvan er nog drie lopen en er staan velen peilingen op de planning. Verder vond in 2021 weer een evaluatie plaats met de app-bouwers. We bespraken onder meer hoe we in de komende tijd nog meer mensen kunnen laten aanhaken bij de app en hoe we de Gemeentepeiler een plek gaan geven op mijn.rotterdam.nl.

Dit gaan we doen in 2022

We zetten in op nóg meer actieve gebruikers van de app. Door veelvuldig gebruik vergroten we de naamsbekendheid en doen we meer ervaringen op. Verder kijken we naar de (technische) doorontwikkeling van de app en zal Gemeentepeiler een plek krijgen op het platform ‘Mijn Rotterdam’.

Bekijk hoe de Gemeentepeiler is toegepast bij het opstellen van de Omgevingsvisie

Participatieplatform Kleine Kernen: Sterker door nieuwe ideeën

Hoek van Holland, Rozenburg en Pernis noemen we de Kleine Kernen van Rotterdam. Speciaal voor deze gebieden ontwikkelden we, in samenwerking met bewoners en gebiedscommissies, een eigen participatieplatform. Tijdens de succesvolle eerste ontwerpsessies met bewoners en ontwikkelaars waren er fysieke, maar ook online mogelijkheden om mee te denken. Het participatieplatform maakt het voor bewoners makkelijker om hun stem te laten horen. Bovendien bepaalden bewoners zelf waar het geld van de gemeente naartoe gaat. Per gebied was er 50.000 euro te verdelen. Sterker door nieuwe ideeën! | sterkerdoorideeen.rotterdam.nl

Drie initiatiefnemers aan het woord over hun ervaringen met het platform 'Sterker door nieuwe ideeën'

Dit deden we in 2021

Rotterdammers dienden via het platform ‘Sterker door nieuwe ideeën’ 59 ideeën in, waarvan we er 21 gaan uitvoeren. Dit jaar stond in het teken van de uitvoering van deze plannen en inmiddels zijn er negen gerealiseerd, zoals de gloednieuwe glijbaan in Pernis en het nieuwe busje van de voedselbank in Rozenburg. Andere plannen hebben door corona vertraging opgelopen of vergen meer tijd om voor elkaar te krijgen.

Dit gaan we doen in 2022

In 2022 hopen we de rest van de winnende ‘Sterker door’-ideeën te kunnen uitvoeren. Zo kunnen Rozenburgers elkaar straks ontmoeten tijdens de Silent Disco en Hoekenezen sportieve prestaties leveren tijdens de Hoekse Vuurtorenloop. Een aantal afgevallen ‘Sterker door’-ideeën wekten toch de interesse van de gebiedscommissies. Zij sloegen de handen ineen, waardoor er alsnog een aantal mooie plannen kunnen worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld de strandpalen en het klimhart in Hoek van Holland. Neem voor meer informatie hierover contact op met de gebiedscommissies Rozenburg en Hoek van Holland.

image

Ontwikkeling digitaal participatieplatform ‘Mijn Rotterdam’

Eén van onze ambities is de ontwikkeling van een platform waar Rotterdammers kunnen meedenken, meedoen en meebeslissen. Op het platform vinden ze een overzicht van wat er speelt op buurt-, wijk- en stedelijk niveau. Dit platform moet dé plek worden waar de gemeente kan samenwerken met Rotterdammers op het gebied van beleidsontwikkeling en projecten. Mijn Rotterdam | mijn.rotterdam.nl

Dit deden we in 2021

Samen een naam bedenken

De naam ‘Mijn Rotterdam’ is in het eerste kwartaal participatief tot stand gekomen. We vroegen Rotterdammers om met een gepaste naam te komen en dat leverde maar liefst 670 reacties op. Een jury stelde vervolgens een top 5-namenlijst samen, waarop Rotterdammers konden stemmen. In totaal zijn er 1.245 stemmen uitgebracht, met als winnaar de naam ‘Mijn Rotterdam’.

Ontwikkeling 'Mijn Rotterdam’

Het ontwikkelteam ging begin dit jaar aan de slag met het bouwen van de basis van ‘Mijn Rotterdam’, zowel functioneel als visueel. Sinds juli 2021 is ‘Mijn Rotterdam’ live en is het mogelijk om projecten aan te maken en participatie-instrumenten te selecteren. Denk hierbij aan een tijdlijn, poll, stelling met reacties, voor/tegen-argumenten, liken/disliken, plannen/ideeën indienen en stemmen.

Oefenwijken

In juli 2021 zijn we gestart met twee projecten in Hillegersberg-Schiebroek. Op initiatief van de gebiedscommissie is gevraagd naar de mening van bewoners over het Horecagebiedsplan 2022-2024 en Gebiedskoers Detailhandel 2021-2024. Bewoners konden reageren op stellingen en een poll invullen. We breiden het platform ‘Mijn Rotterdam’ continu uit met nieuwe functionaliteiten. Sinds september oefenen we in de wijken Crooswijk en Het Lage Land met het digitaal indienen van een bewonersinitiatief. Deze wijken én Katendrecht-Wilhelminapier starten ook met projecten op het platform.

Gebruikerservaring en evaluatie

In 2021 voerden we gebruikerstesten uit met zowel ambtenaren als bewoners. We blijven het platform 'Mijn Rotterdam' verder ontwikkelen en verbeteren in samenwerking met BredeRaad010 en Young010. In januari 2022 evalueren we de resultaten van alle testen en experimenten. Dit vormt waardevolle input voor de definitieve implementatie in maart 2022.

Dit gaan we doen in 2022

We blijven het platform ‘Mijn Rotterdam’ verder ontwikkelen en verbeteren aan de hand van evaluatie en gebruikerservaringen. Daarnaast zullen er nieuwe participatie-instrumenten worden toegevoegd, zoals het indienen en stemmen op bewonersinitiatieven, mee praten over de wijkakkoord en kunnen kandidaat wijkraadsleden zich presenteren aan hun wijk.

image

Inzicht door onderzoek

Dit deden we in 2021

Impactmeting initiatiefrijke Rotterdammers

De samenwerking met initiatiefrijke Rotterdammers vormt een belangrijke toegevoegde waarde voor de stad. Daarom startten we in 2021 een onderzoek naar de impact van maatschappelijke initiatieven. Onderzoekers van de Hogeschool Rotterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam namen interviews af en benaderden initiatiefnemers met online vragenlijsten. Hierin konden de initiatiefnemers zelf het resultaat benoemen van de samenwerking met de partners en gemeente Rotterdam. Eind 2021 zijn de eerste onderzoeksresultaten beschikbaar die de basis zullen vormen voor vervolgacties in 2022.

Klantreizen initiatiefnemers

Voor het maken en in kaart brengen van een goede klantreis is een face-to-face sessie een vereiste. Helaas waren de mogelijkheden daarvoor het afgelopen jaar beperkt. Nu de maatregelen zijn versoepeld, gaan we deze sessies met de initiatiefnemers snel opstarten.

CLEAR-onderzoek

Onderdeel van de evaluatie van burgerinitiatieven is het CLEAR-onderzoek dat inzicht geeft in de verschillende participatie-instrumenten. De resultaten en aanbevelingen uit het onderzoek passen we toe in de dagelijkse praktijk en zijn onder meer meegenomen in de opzet van ‘Wijk aan Zet’.

Klanttevredenheidsonderzoek

Op basis van de motie ‘Streven naar meer tevredenheid onder Rotterdamse initiatiefnemers’ zijn we gestart met een klanttevredenheidsonderzoek. Door in kaart te brengen hoe Rotterdamse initiatiefnemers het initiatievenloket ervaren, kunnen we onze toekomstige dienstverlening verder verbeteren.

Dit gaan we doen in 2022

Sustainable Development Goals

Ook in 2022 is er aandacht voor de samenwerking met initiatiefrijke Rotterdammers en hun toegevoegde waarde voor de stad. We leren van elkaar en werken met Sustainable Development Goals (SDG’s) - ook wel duurzame ontwikkelingsdoelen genoemd - om de effecten van de samenwerking inzichtelijk te maken. Verder zullen we in 2022 de klantreizen en het klanttevredenheidsonderzoek afronden en vertalen naar gezamenlijke acties.

Advies Rekenkamer

Vanuit de Rekenkamer kwam het advies om meer te leren van de samenwerking tussen gemeente en burgerinitiatieven. We willen dan ook steekproefsgewijs de onderlinge samenwerking in de trajecten gaan evalueren. De resultaten koppelen we terug aan de initiatiefnemers en betrokken ambtenaren. Daarbij kijken we ook naar de opbrengsten in termen van gerealiseerde publieke waarden. Op deze manier halen we het beste uit de beschikbare middelen.

Couleur Locale en Lokaal Budget

Met de subsidieregeling Couleur Locale ondersteunt de gemeente lokale initiatieven op het vlak van welzijn. Deze initiatieven worden vaak georganiseerd door kleinere, in de wijk(en) gewortelde organisaties en met veel vrijwillige inzet van bewoners. Wij hechten veel waarde aan deze inzet, omdat bewoners op deze manier snel en laagdrempelig worden bereikt. Begin 2021 is het nieuwe beleidskader ‘Heel de Stad’ door de gemeenteraad aangenomen. Deze vormt de beleidsmatige basis voor de subsidieregeling. Daarom is de subsidieregeling Couleur Locale 2022 vanaf 2022 aangepast aan de laatste beleidsuitgangspunten. Om de vernieuwde regeling aan een zo breed mogelijk publiek te presenteren organiseerden we een gebiedstour voor het wijknetwerk. Veelal samen met de gebiedsorganisatie en collega’s van Kunst & Cultuur, zodat het wijknetwerk breed werd voorgelicht. Verder organiseerden we kleinere voorlichtingsbijeenkomsten en bijvoorbeeld een spreekuur waarin we vragen over de vernieuwde regeling beantwoorden. Op deze manier houden we de drempel om aanvragen in te dienen zo laag mogelijk. De aanvragen voor 2022 moesten uiterlijk 1 oktober 2021 zijn ingediend. Aanvragen die later zijn ingediend worden beoordeeld, maar de praktijk leert ons dat in de meeste gevallen de beschikbare budgetten dan reeds verdeeld zijn. Vervolgens worden de plannen beoordeeld door de gebiedsadviseurs welzijn Jeugd, beleidsadviseurs welzijn Volwassenen en vertegenwoordigers van de gebiedsorganistie. Voor het einde van 2021 krijgen de aanvragers bericht of de subsidie al dan niet wordt verleend. Naast de subsidieregeling Couleur Locale wordt met ingang van de nieuwe contractperiode van de inkoop welzijn het Lokaal Budget geïntroduceerd. Een regelarm budget beschikbaar voor lokale initiatieven waar ook wijkbewoners een stem hebben wele activiteiten betaald worden uit het Lokaal Budget. Hiermee wordt het budget beschikbaar voor initiatiefrijke Rotterdammers om welzijnsactiviteiten voor de eigen wijk of buurt te organiseren per 1 april 2022 aanzienlijk verruimd.

Foto: Peter Schmidt

Nieuw: ‘Demotec’ experiment met participatief begroten

Wat zijn de prioriteiten en waar moeten wijkgelden aan worden besteed? Dat bepalen we samen met de bewoners van twee pilot wijken en hier gaan we mee aan de slag. Elke wijk op zijn eigen manier. We doen dit in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam en in een groter verband met zeven andere Europese steden, zodat we ervaringen kunnen uitwisselen. DEMOTEC - Democratising decision-making | demotec-project.eu

Dit deden we in 2021

Mooi Mooier Middelland

Met het project Mooi Mooier Middelland zetten we de afgelopen jaren een eerste stap naar het betrekken van bewoners bij de bepaling van wijkprioriteiten en de daaraan verbonden financiële inzet. Omdat alle betrokken partijen positief waren over het project, onderzoeken we hoe we dit tot reguliere praktijk kunnen maken. 2021 stond in het teken van het bedenken van het proces en het bepalen van de te verdelen middelen.

Bospolder-Tussendijken (BoTu)

De wijk Bospolder-Tussendijken sluit aan bij het Europese programma ‘Kansen voor West III’ en maakt dan ook aanspraak op Europese gelden rondom het thema ‘Veerkrachtig BoTu’. Zijn er projecten die bijdragen aan dit thema, dan kunnen deze worden ingediend. Bewoners van BoTu bepalen samen welke projecten het belangrijkste zijn en dus een financiële bijdrage krijgen. De bewoners zijn hierbij aan zet.

Dit gaan we doen in 2022

In 2022 bepalen we met de bewoners van Middelland en Bospolder-Tussendijken de prioriteiten en de te verdelen gelden. Hierbij gaan we ook gebruikmaken van het nieuwe digitale participatieplatform mijn.rotterdam.nl.

Bekijk hier wat participatief begroten inhoudt