Rap van idee naar app!

Creatieve medewerkers krijgen volop ruimte om met nieuwe technologieën het werk van hun collega’s efficiënter en leuker te maken. Dat werkt zo: ergens in de organisatie heeft een medewerker een idee om zijn of haar werk te versnellen.

Via de strategische informatie adviseur van het cluster, start het proces met de business engineers van Rapid Application Development (RAD). Is het idee haalbaar? Dan zetten zij het om in een handige app. Winst voor iedereen!

Een greep uit de resultaten

image

MeldR: voor een schone, veilige stad

image

Hulp bij projectbeheersing

image

Corona: meten = weten

Meer dan 80 apps

Eerlijk is eerlijk: als er een idee binnenkomt, bekijken de collega’s van RAD eerst of het mogelijk is om hier een app voor te ontwikkelen. Maar zodra ze een mogelijkheid zien, houdt niemand hen tegen! In hooguit enkele weken bouwen ze de eerste versie van de app. Die komt vervolgens beschikbaar voor smartphone, tablet of laptop, en de gebruikers kunnen er direct mee aan de slag. Inmiddels hebben de creatieve medewerkers van RAD meer dan 80 apps gemaakt!

“Werken met RAD betekent werken met enthousiaste collega’s die gaan voor kwaliteit. Geen oeverloze discussies of het volledig uitschrijven van wat de app zou moeten kunnen, maar echt op zijn Rotterdams: aanpakken.”

Theo Worsteling - Teamleider Buitengebieden en Havengebied bij Stadsbeheer

Een greep uit de resultaten

MeldR: voor een schone, veilige stad

Regelmatig melden bewoners als er iets aan de hand is: vuilnis op straat of een kapotte lantaarnpaal bijvoorbeeld. Hiervoor is een handige app beschikbaar: MeldR. Deze app vervangt de BuitenBeter-app en is prettiger in gebruik. Een melder kan bijvoorbeeld zien of iemand anders dezelfde melding al heeft gedaan, en wat de gemeente eraan doet.

De app laat een luchtfoto zien van Rotterdam. Iedereen kan daarop de plek aangeven waarover de melding gaat. Vervolgens is een keuze mogelijk uit negen soorten meldingen, zoals overlast van plaagdieren of kapotte straatverlichting. De melding komt terecht bij Stadsbeheer, waar de medewerkers snel in actie komen.

Hulp bij projectbeheersing

De Rotterdamse Standaard voor Projectmatig Werken (RSPW) beschrijft de werkwijze voor elk gemeentelijk project in de buitenruimte. Een voorbeeld hiervan is de renovatie van de Maastunnel. De RSPW-app helpt medewerkers bij elke stap in een project. Vergeten goedkeuring aan te vragen voor een projectuitgave? Dan blokkeert de RSPW-app de volgende stap in het proces. Verder haalt de app automatisch de projectgegevens op uit het administratiesysteem Oracle. Dat is makkelijker, sneller en minder gevoelig voor fouten dan toen medewerkers de informatie nog moesten overtypen uit e-mails en Excelsheets. De app zorgt er ook voor dat iedereen zijn eigen rol goed kent en weet wat hij of zij moet doen.

Corona: meten = weten

Om zicht te hebben op de verspreiding van het COVID-19-virus is actuele en betrouwbare informatie noodzakelijk. De GGD zag snel in dat het werken met Excelsheets niet voldoende was: te langzaam, te laat en onvolledig. De collega’s van RAD bouwden in enkele weken de CoronaData-app. Deze app zorgt voor tijdige en volledige informatie. Het RIVM kreeg zo dagelijks de juiste informatie over het aantal zieken in de 32 gemeenten binnen het werkgebied van de GGD Rotterdam-Rijnmond. Al deze informatie is natuurlijk waardevol voor managers en bestuurders om de juiste besluiten te nemen.

Meer apps: óók voor onze partners

WAS010-app

De gemeente beheert de leasewagens van Stedin. Met de WAS010-app - Werkplaats Automatisering Systeem 010 - verloopt de jaarlijkse onderhoudsbeurt zonder papierwinkel. Bij het checken van alle te controleren punten legt de monteur de resultaten meteen in een tablet vast. Stedin ziet deze gegevens in de app en kan dan meteen toestemming geven voor reparaties en de kosten.

MATAF-app

De gemeente heeft voor wegenaanleg en -onderhoud allerlei materialen op voorraad, zoals stoepbanden, zand en tegels. Aannemingsbedrijven kunnen met de MATAF-app - de Materiaal Afroep app - een ‘webshop’ bezoeken en hun bestelling doorgeven. Dat is heel wat makkelijker en sneller dan de bestelling plaatsen via een Excelsheet!

“De MATAF-app maakt van ons afroepproces een Bol.com proces. Klik, klik, klik: vandaag gevraagd, morgen geleverd. Een winkeltje op je telefoon. Wel zo makkelijk voor aannemers en voor ons.”

Paul Sahni - Teamleider Materiaalvoorziening bij Stadsbeheer

Meer weten over Rapid Application Development?

Kijk dan op de RAD-infosite.