ORANJE VOOR GOED!
Iedereen kan trots zijn op hoe wij Rotterdam hebben neergezet, niet alleen op de dag zelf, maar ook op de weg erheen én erna: de nalatenschap voor de toekomst van Rotterdammers.
Met het project Oranje Voor Goed! gaven we na Koningsdag iets terug aan de stad. Veertig ondernemers ontwikkelden producten voor Koningsdag in Rotterdam, van koekjes en tompoucen tot goodies. In ruil voor het gebruik van het Koningsdaglogo doneerden zij minimaal 10% van de winst aan een goed doel: een sociaal initiatief omtrent kansengelijkheid voor Rotterdamse kinderen.
De opbrengst op de dag na Koningsdag was slechts een tussenstand. De teller bleef lopen en stond een paar maanden later op ruim €17.000.
Dit kwam niet alleen door de nieuwe producten. Vooral de samenwerkingen die werden gesmeed tussen ondernemers en sociale initiatieven (of goede doelen) droegen flink bij.
Hieronder staan enkele voorbeelden. Kijk voor veel meer mooie matches en een uitgebreide toelichting op de website: Oranje Voor Goed! - Koningsdag in Rotterdam.
- Uitzendbureau CurrentWerkt maakte 'BraveBurgerzz' en doneerde 10% van de winst aan Chance to influence. Dit is een stichting die jongeren in hun kracht zet die nog niet helemaal klaar zijn voor de grotemensenwereld.
- Wie bij Bram Ladage een ‘Koningsbram’ kocht, steunde de Sportspullenbank. Dit initiatief is er voor ouders die geen geld hebben om sportspullen te kopen voor hun kinderen.
- Dudok maakte een Oranjegebakje en steunde hiermee de Excelsior Foundation.
- De speciaal gestookte A-lex G van Onrust Stokers steunt het Rotterdams wijktheater, zodat kinderen uit de wijk gratis naar het theater kunnen gaan.
- ‘Viktor Vitamientje’ helpt ouders in geldnood wekelijks met groente en fruit voor hun gezin. ‘Willen jullie ons goede doel zijn?’, vroeg Stadshaven Brouwerij aan Vikor Vitamientje. Zo gezegd, zo gedaan. Drie gezinnen krijgen nu een jaar lang gratis groente en fruit.
Iedereen kan ook harstikke trots zijn op hoe wij Rotterdam hebben neergezet. Niet alleen de dag zelf, ook de weg erheen én erna: de nalatenschap voor de toekomst van Rotterdammers.
Alice Vlaanderen, programmadirecteur Koningsdag