RESULTATEN
KONINGSDAG
IN 010
KONINGSDAG VERSTERKTE SAAMHORIGHEID
KONINGSDAG VOOR IEDEREEN
Bezoekers uit Rotterdam voelden zich welkom (80% was het (zeer) eens met de uitspraak), thuis (87%), vrij om zichzelf te zijn (84%) en veilig (81%) tijdens Koningsdag in Rotterdam. Rond de 3% van de bezoekers voelde zich niet welkom of veilig of vrij om zichzelf te zijn.
INCLUSIEF
Tijdens mijn bezoek aan Koningsdag in Rotterdam...
voelde ik mij welkom
voelde ik mij er thuis
voelde ik mij vrij om mijzelf te zijn
voelde ik mij veilig
BIJNA TWEE OP VIJF ROTTERDAMMERS VIERDEN KONINGSDAG MEE
Van de Rotterdammers heeft 38% deelgenomen aan een van de Koningsdag activiteiten.
TWEE VAN DE DRIE BEWONERS WAREN EXTRA TROTS OP HUN WIJK
Twee van de drie bewoners op Rotterdam Zuid (66%) gaven aan extra trots te zijn op hun wijk.
KONINGSDAG VERGROOTTE DE VERBINDING MET DE BUURT
VERBINDING TUSSEN MENSEN
Doordat Koningsdag in Rotterdam heeft plaatsgevonden...
heb ik meer mensen leren kennen
voel ik mij meer verbonden met mensen uit mijn buurt
ben ik van plan meer af te spreken met mensen uit mijn buurt
BEELD VAN ROTTERDAM POSITIEVER EN AANTREKKELIJKER
KONINGSDAG SCOORDE EEN 8,2!
Bezoekers van Koningsdag gaven een gemiddelde waardering van 8,2 voor Koningsdag in Rotterdam.
200.000 BEZOEKERS EN 88% MARKTAANDEEL LIVE TELEVISIE
Er stonden 75.000 bezoekers langs de koninklijke wandelroute, er waren 60.000 bezoekers van het Koningsdagfestival op Binnenrotte, Hoogstraat en rond de bibliotheek en er waren ook nog eens 65.000 bezoekers verspreid over de activiteiten in de rest van de stad.
Op Koningsdag zelf trok de live-uitzending van de NOS ca. 2 miljoen tv-kijkers (gemiddeld/ kijkdichtheid) en op het hoogtepunt een piek van 3,4 miljoen kijkers (bereik) met een marktaandeel van 88% (wat betekent dat bijna negen van de tien tv-kijkers naar de Koningsdag uitzending keken).
BEZOEKERS
langs de route / Koninklijke wandeling
BEZOEKERS
Koningsdagfestival op Binnenrotte, Hoogstraat en rond de bibliotheek
BEZOEKERS
verspreid over activiteiten in de rest van de stad
Op Koningsdag zelf trok de live-uitzending van de NOS ca. 2 miljoen tv-kijkers (gemiddeld/ kijkdichtheid) en op het hoogtepunt een piek van 3,4 miljoen kijkers (bereik) met een marktaandeel van 88% (wat betekent dat bijna negen van de tien tv-kijkers naar de Koningsdag uitzending keken).
POSITIEVER BEELD KONINGSHUIS
Het beeld van het koningshuis is onder Nederlandse TV kijkers (12%) en bezoekers van Koningsdag (32%) positiever na de komst van de Koning in Rotterdam.
DRAAGVLAK KONINGSDAG GESTEGEN
Het draagvlak voor Koningsdag in Rotterdam is gestegen onder de Rotterdammers van 51% (vooraf), naar 60% (achteraf). Ook de waardering is gestegen van een 6,6 voor Koningsdag (vooraf) naar een 6,9 (achteraf).
DE TOTALE ECONOMISCHE IMPACT VANUIT BEZOEKERS VAN KONINGSDAG KWAM VOOR ROTTERDAM NEER OP €6 TOT €7 MILJOEN
ECONOMISCHE IMPACT
Uitgaven additionele bezoekers naar type uitgave
DE CITYDRESSING MATERIALEN DIE DE ONDERNEMERS GEBRUIKTEN KREGEN GEMIDDELD EEN 8
TIENDAAGS STADSPROGRAMMA
Tien dagen lang voorpret in het kader van Koningsdag. De activiteiten gingen van intiem tot uitbundig, inclusief een feestelijke ‘day after’.
WAARDERING DOOR ROTTERDAMMERS
KONINKLIJKE WANDELING
KONINGSDAGFESTIVAL
CITYDRESSING
BEKENDHEID MET ACTIVITEITEN
Met welke activiteiten tijdens Koningsdag ben je bekend?
Koninklijke wandeling
Koningsdagfestival op de Binnenrotte
Citydressing
Staatsieportretten bekijken en maken
Rotterdamse Koningsgerecht challenge
Oranje Voor Goed! actie
Rotterdans je mee?
Niets meegekregen van Koningsdag
CIRCULAIR EVENEMENT
VERSCHILLENDE REACTIES CIRCULARITEIT
Hoewel ongeveer één op de drie bezoekers Koningsdag als duurzaam heeft ervaren, zijn er toch verschillen op te merken tussen jongeren en ouderen.
DUURZAME ORGANISATIE
In welke mate vind je dat Koningsdag duurzaam is georganiseerd?
PLASTIC VRIJ*
Het retourbekersysteem werd toegepast op zes locaties (vijf besloten evenementen en het open evenement op de Binnenrotte)
Drie terrassen waren plasticvrij: Prachtig, V11 en Hotel New York.
1.443 KG / 250.000 PET-BEKERS GERETOURNEERD DOOR FESTIVALBEZOEKERS*
RETOURPERCENTAGE PER FESTIVAL:
Binnenrotte
Containerbar Noord
Kingsland
Kralingse Bos Festival
Kroonjuwel
Oranjebitter
(SOCIAL) MEDIA**
WEBSITE BEZOEKEN
De website www.koningsdaginrotterdam.nl heeft in de periode 9 maart - 8 mei 235.000 bezoeken gehad.
FACEBOOK BEZOEKEN
De Facebook-pagina Koningsdag (in de paar maanden dat deze actief was) had een totaalbereik van 166.405.
INSTAGRAM BEZOEKEN
De Instagram-pagina Koningsdag (in de paar maanden dat deze actief was) had een totaalbereik van 465.093.
TOTAAL BEREIK
Gemeentelijke Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter hadden op 27 april een totaalbereik van 483.000.
ONDERZOEKSVERANTWOORDING
Voor voorliggend onderzoek naar het bereik, de waardering en de impact van Koningsdag 2023 zijn onderzoeken uitgezet onder het algemeen Nederlands publiek, de bewoners van Rotterdam, bewoners van Afrikaanderwijk en Charlois, bezoekers van Koningsdag in Rotterdam en lokale ondernemers. Cigarbox en R2 Research zijn verantwoordelijk voor het verzamelen, analyseren en rapporteren van de data.
*Deze resultaten zijn geen onderdeel van het onderzoek. Dit zijn resultaten van Circulair Pet.
**De (social) media cijfers komen rechtstreeks van de gemeente Rotterdam.