Accessibility options
Autoplay videos / GIFs
2/13
  • Pages
  • Editions
01 Start
02 Resultaten
03 Samen met de stad
04 Wij zijn allemaal Kings & Queens
05 Versier de stad
06 Route
07 Koningsdagconcert
08 De voorpret begint
09 Staatsieportretten
10 Koningsdag
11 Oranje Day after
12 Oranje voor goed
13 Colofon

RESULTATEN

KONINGSDAG

IN 010

KONINGSDAG VERSTERKTE SAAMHORIGHEID

KONINGSDAG VOOR IEDEREEN

Bezoekers uit Rotterdam voelden zich welkom (80% was het (zeer) eens met de uitspraak), thuis (87%), vrij om zichzelf te zijn (84%) en veilig (81%) tijdens Koningsdag in Rotterdam. Rond de 3% van de bezoekers voelde zich niet welkom of veilig of vrij om zichzelf te zijn.

INCLUSIEF

Tijdens mijn bezoek aan Koningsdag in Rotterdam...

voelde ik mij welkom

0%
0%

voelde ik mij er thuis

0%
0%

voelde ik mij vrij om mijzelf te zijn

0%
0%

voelde ik mij veilig

0%
0%

BIJNA TWEE OP VIJF ROTTERDAMMERS VIERDEN KONINGSDAG MEE

Van de Rotterdammers heeft 38% deelgenomen aan een van de Koningsdag activiteiten.

TWEE VAN DE DRIE BEWONERS WAREN EXTRA TROTS OP HUN WIJK

Twee van de drie bewoners op Rotterdam Zuid (66%) gaven aan extra trots te zijn op hun wijk.

KONINGSDAG VERGROOTTE DE VERBINDING MET DE BUURT

VERBINDING TUSSEN MENSEN

Doordat Koningsdag in Rotterdam heeft plaatsgevonden...

heb ik meer mensen leren kennen

0%
0%
0%

voel ik mij meer verbonden met mensen uit mijn buurt

0%
0%
0%

ben ik van plan meer af te spreken met mensen uit mijn buurt

0%
0%
0%

BEELD VAN ROTTERDAM POSITIEVER EN AANTREKKELIJKER

KONINGSDAG SCOORDE EEN 8,2!

Bezoekers van Koningsdag gaven een gemiddelde waardering van 8,2 voor Koningsdag in Rotterdam.

200.000 BEZOEKERS EN 88% MARKTAANDEEL LIVE TELEVISIE

Er stonden 75.000 bezoekers langs de koninklijke wandelroute, er waren 60.000 bezoekers van het Koningsdagfestival op Binnenrotte, Hoogstraat en rond de bibliotheek en er waren ook nog eens 65.000 bezoekers verspreid over de activiteiten in de rest van de stad.

Op Koningsdag zelf trok de live-uitzending van de NOS ca. 2 miljoen tv-kijkers (gemiddeld/ kijkdichtheid) en op het hoogtepunt een piek van 3,4 miljoen kijkers (bereik) met een marktaandeel van 88% (wat betekent dat bijna negen van de tien tv-kijkers naar de Koningsdag uitzending keken).

BEZOEKERS

langs de route / Koninklijke wandeling

BEZOEKERS

Koningsdagfestival op Binnenrotte, Hoogstraat en rond de bibliotheek

BEZOEKERS

verspreid over activiteiten in de rest van de stad

Op Koningsdag zelf trok de live-uitzending van de NOS ca. 2 miljoen tv-kijkers (gemiddeld/ kijkdichtheid) en op het hoogtepunt een piek van 3,4 miljoen kijkers (bereik) met een marktaandeel van 88% (wat betekent dat bijna negen van de tien tv-kijkers naar de Koningsdag uitzending keken).

POSITIEVER BEELD KONINGSHUIS

Het beeld van het koningshuis is onder Nederlandse TV kijkers (12%) en bezoekers van Koningsdag (32%) positiever na de komst van de Koning in Rotterdam.

DRAAGVLAK KONINGSDAG GESTEGEN

Het draagvlak voor Koningsdag in Rotterdam is gestegen onder de Rotterdammers van 51% (vooraf), naar 60% (achteraf). Ook de waardering is gestegen van een 6,6 voor Koningsdag (vooraf) naar een 6,9 (achteraf).

DE TOTALE ECONOMISCHE IMPACT VANUIT BEZOEKERS VAN KONINGSDAG KWAM VOOR ROTTERDAM NEER OP €6 TOT €7 MILJOEN

ECONOMISCHE IMPACT

Uitgaven additionele bezoekers naar type uitgave

DE CITYDRESSING MATERIALEN DIE DE ONDERNEMERS GEBRUIKTEN KREGEN GEMIDDELD EEN 8

TIENDAAGS STADSPROGRAMMA

Tien dagen lang voorpret in het kader van Koningsdag. De activiteiten gingen van intiem tot uitbundig, inclusief een feestelijke ‘day after’.

WAARDERING DOOR ROTTERDAMMERS

8,

KONINKLIJKE WANDELING

8,

KONINGSDAGFESTIVAL

8,

CITYDRESSING

BEKENDHEID MET ACTIVITEITEN

Met welke activiteiten tijdens Koningsdag ben je bekend?

Koninklijke wandeling

0%
0%
0%
0%

Koningsdagfestival op de Binnenrotte

0%
0%
0%
0%

Citydressing

0%
0%
0%
0%

Staatsieportretten bekijken en maken

0%
0%
0%
0%

Rotterdamse Koningsgerecht challenge

0%
0%
0%
0%

Oranje Voor Goed! actie

0%
0%
0%
0%

Rotterdans je mee?

0%
0%
0%
0%

Niets meegekregen van Koningsdag

0%

CIRCULAIR EVENEMENT

VERSCHILLENDE REACTIES CIRCULARITEIT

Hoewel ongeveer één op de drie bezoekers Koningsdag als duurzaam heeft ervaren, zijn er toch verschillen op te merken tussen jongeren en ouderen.

DUURZAME ORGANISATIE

In welke mate vind je dat Koningsdag duurzaam is georganiseerd?

PLASTIC VRIJ*

Het retourbekersysteem werd toegepast op zes locaties (vijf besloten evenementen en het open evenement op de Binnenrotte)

Drie terrassen waren plasticvrij: Prachtig, V11 en Hotel New York.

1.443 KG / 250.000 PET-BEKERS GERETOURNEERD DOOR FESTIVALBEZOEKERS*

RETOURPERCENTAGE PER FESTIVAL:

Binnenrotte

0%

Containerbar Noord

0%

Kingsland

0%

Kralingse Bos Festival

0%

Kroonjuwel

0%

Oranjebitter

0%

(SOCIAL) MEDIA**

WEBSITE BEZOEKEN

De website www.koningsdaginrotterdam.nl heeft in de periode 9 maart - 8 mei 235.000 bezoeken gehad.

FACEBOOK BEZOEKEN

De Facebook-pagina Koningsdag (in de paar maanden dat deze actief was) had een totaalbereik van 166.405.

INSTAGRAM BEZOEKEN

De Instagram-pagina Koningsdag (in de paar maanden dat deze actief was) had een totaalbereik van 465.093.

TOTAAL BEREIK

Gemeentelijke Facebook, Instagram, Linkedin en Twitter hadden op 27 april een totaalbereik van 483.000.

ONDERZOEKSVERANTWOORDING

Voor voorliggend onderzoek naar het bereik, de waardering en de impact van Koningsdag 2023 zijn onderzoeken uitgezet onder het algemeen Nederlands publiek, de bewoners van Rotterdam, bewoners van Afrikaanderwijk en Charlois, bezoekers van Koningsdag in Rotterdam en lokale ondernemers. Cigarbox en R2 Research zijn verantwoordelijk voor het verzamelen, analyseren en rapporteren van de data.

*Deze resultaten zijn geen onderdeel van het onderzoek. Dit zijn resultaten van Circulair Pet.

**De (s­ocial) media cijfers komen rechtstreeks van de gemeente Rotterdam.

NEXT 10 NOVEMBER:

SAMEN MET DE STAD

Bekijk volgende item