3/8
  • Pages

Dienstverlening

Foto: Gemeente Rotterdam

Dienstverlening digitaal

digitaal

Dienstverlening is een van de pijlers van de gemeente Rotterdam. Iedere Rotterdammer moet snel en makkelijk bij de gemeente terecht kunnen. Vanzelfsprekend kan dat ook online, wanneer en waar dan ook. Onmisbaar bij de verbetering van de dienstverlening is een goed inzicht in hoe de Rotterdammer het ervaart.

Zo sluit de gemeente steeds beter aan bij de behoefte van bewoners en ondernemers. Toepassing van de menselijke maat is hierbij een belangrijke drijfveer. Inzet van moderne technologie is bij dit alles onmisbaar. Meer weten? Lees hieronder verder.

De initiatieven op deze pagina:

Digitale balie valt in de prijzen
Thomas: een nieuw toegankelijk portaal
Signalen van Rotterdammers
Wensen vertalen naar handige apps

Digitale balie valt in de prijzen

Veel zaken die Rotterdammers op een publiekslocatie regelen, kunnen ze ook afhandelen bij de digitale balie. Sinds 2021 kunnen bewoners zich identificeren met DigiD en sommige producten direct betalen. Ook handig: het automatisch toevoegen van een tolk aan gesprekken. Met de digitale balie won Rotterdam in 2021 de GemeenteDelers Award en eindigde de gemeente op de derde plaats van de Computable Awards 2021. In 2022 krijgt de digitale balie nog meer mogelijkheden.

Digitale balie

Thomas over Inkomenszekerheid

Iedereen een eerlijke kans! Thomas helpt dit waar te maken. Op dit online-portaal staan straks alle inkomens- en armoederegelingen en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling op één plek. Ook kan de Rotterdammer zijn eigen profiel bekijken en zo nodig aanpassen, en de voortgang van eventuele lopende aanvragen zien. De medewerkers van de gemeente vinden hier alle benodigde informatie om de Rotterdammer dienstverlening op maat te bieden. Bekijk de infographic over Thomas voor meer uitleg.

Bekijk de infographic

Thomas: een nieuw toegankelijk portaal

“Ik wilde eigenlijk mijn man al naar het gemeentehuis sturen, maar ik kreeg te horen dat je het ook online kon doen. Dat beviel echt heel goed.”

Rotterdamse moeder - over digitaal geboorteaangifte doen

Chatten met de gemeente

Live chatten met een gemeenteambtenaar en chatten met een chatbot. In Rotterdam kan dat. Het chatten is een eigentijdse toevoeging aan de gemeentelijke contactkanalen. De gemeente sluit hiermee aan bij de vraag van veel Rotterdammers. En de gemeente gaat een stap verder. In 2022 wordt chatten nog makkelijker en toegankelijker voor meer Rotterdammers. De chat is bovendien in 2022 ook ingezet bij vragen rondom de verkiezingen van de gemeenteraad en de wijkraden.

Signalen van Rotterdammers

Klanttevredenheidsonderzoeken, klachten, meldingen en terugbelverzoeken analyseert de gemeente digitaal. Dat maakt meteen duidelijk welke onderwerpen voor Rotterdammers het belangrijkst zijn. We zien waar Rotterdammers tevreden over zijn en hoe we onze dienstverlening nog gerichter kunnen verbeteren. Door nog vaker de klanttevredenheid te meten, kan de gemeente steeds beter inspelen op vragen en behoeften van Rotterdammers.

Foto: Roy Russchen

Signalen van Rotterdammers

Klanttevredenheidsonderzoeken, klachten, meldingen en terugbelverzoeken analyseert de gemeente digitaal. Dat maakt meteen duidelijk welke onderwerpen voor Rotterdammers het belangrijkst zijn. We zien waar Rotterdammers tevreden over zijn en hoe we onze dienstverlening nog gerichter kunnen verbeteren. Door nog vaker de klanttevredenheid te meten, kan de gemeente steeds beter inspelen op vragen en behoeften van Rotterdammers.

Wensen vertalen naar handige apps

Medewerkers van verschillende afdelingen binnen Stadsbeheer werken in een community samen aan het maken van handige applicaties (apps). Via verschillende contacten met Rotterdammers krijgen medewerkers uit het cluster veel informatie over behoeften, knelpunten en ergernissen. De community vertaalt dit direct naar functionaliteiten. Dat heeft al geleid tot een aantal apps die direct effect hebben in de stad. Een voorbeeld hiervan is RotterdamAanDeSlag. Via deze app kunnen bewoners en bezoekers bijvoorbeeld alle informatie vinden over projecten in de buitenruimte. Ook zien zij wanneer er digitale bewonersbijeenkomsten zijn. Bovendien is er een contactformulier voor vragen, opmerkingen of suggesties.

Rotterdam aan de slag!

Geïnteresseerd geraakt en heb je een idee voor meer digitalisering in jouw cluster?

Neem dan contact op met de strategische informatie adviseur (SIA) van jouw cluster. Bekijk het overzicht van SIA’s per cluster op de pagina RIO-groep Rotterdam digitaal.

Ga naar de volgende pagina