Menselijke maat

De toeslagenaffaire maakte pijnlijk duidelijk dat we als overheid te veel werken vanuit systemen met vaste regels, richtlijnen en procedures. Hierdoor was er onbedoeld onvoldoende aandacht voor de leefwereld van burgers. Als gemeente stellen we dan ook bewust de menselijke maat weer centraal. We willen dat bewoners worden gehoord en dat medewerkers de ruimte krijgen en voelen om als professional dat te doen wat nodig is in een specifieke situatie. In 2021 hebben wij vijf principes voor de menselijke maat geformuleerd:

  1. We gaan uit van het individu, niet van het gemiddelde;
  2. We hebben verantwoord vertrouwen;
  3. We krijgen de ruimte om af te wijken van de standaard;
  4. We werken vanuit de bedoeling van regels en beleid;
  5. We zijn transparant, duidelijk en eerlijk.

Ondersteuning gedupeerden

Een uitdaging waarbij we de menselijke maat als uitgangspunt hebben genomen in onze dienstverlening is de ondersteuning van de gedupeerden van de Kinderopvang toeslagenaffaire. Dus gericht op ieder individu, met ruimte om af te wijken van de standaard. Transparant, eerlijk en duidelijk. 5.858 Rotterdamse ouders hebben zich gemeld als mogelijk gedupeerde. Als gemeente ondersteunen wij deze Rotterdammers op een manier die bij hen past, zodat zij hun leven weer zo goed mogelijk kunnen oppakken.

“Ik ben blij dat iemand van de gemeente begrip toont, beslissingsruimte neemt en niet alleen wijst op de regels.”

- Reactie Rotterdammer

Van aanvraag naar hulpvraag

Nog een voorbeeld van de Menselijke Maat is: toegankelijk toekennen. Rotterdam kent veel regelingen als het gaat om armoedebeleid. Door onder meer de relatieve onbekendheid van deze regelingen en de ingewikkelde manieren van aanvragen maken stadsbewoners hier te weinig gebruik van. Daarom verbeterden we in 2021 de informatie over de mogelijkheden op de website. Op de pagina Extraatje010 zijn nu alle armoederegelingen in één oogopslag te zien. Verder hebben we alle bijbehorende aanvraagformulieren sterk vereenvoudigd wat zal bijdragen om gebruik te maken van de mogelijkheden.

“De gemeente is zich er bewuster van geworden dat ze er is voor de Rotterdammers. Een goed voorbeeld is nu met de toeslagenaffaire. De gemeente kijkt samen met de gedupeerde: wat is je situatie en wat heb je nodig? Voorheen zou de gemeente dat eenzijdig hebben bedacht”

- Anne Mieke Zwaneveld | Oud-gemeentelijk ombudsman

Goed geregeld, die mensgerichte aanpak.