Reacties & klachten

Rotterdammers dienen informatieverzoeken, klachten en overlastmeldingen in bij de gemeente, maar geven ook complimenten. Wij luisteren graag naar onze inwoners, ondernemers en bezoekers. Zo weten we wat er speelt in de stad en waar we het beter kunnen doen. In 2022 vragen we ook de mening van Rotterdammers over hoe wij hun klacht behandelen. Daarmee blijven we de dienstverlening verbeteren.

Type klacht

Resultaat

Small claims court

Heeft een Rotterdammer kleine schade geleden, niet groter dan € 5.000,-? En is deze claim door de gemeente afgewezen? Dan kan de zaak gratis en eenvoudig worden voorgelegd aan de onafhankelijke Rotterdamse regelrechter. Dit is een initiatief van de gemeente in samenwerking met de gemeentelijke Ombudsman. Deze pilot is medio juni 2021 gestart en duurt tot 1 juli 2022.

Type melding

In totaal kwamen er 41.881 meldingen binnen in 2020 en 33.489 in 2021.

Top 10 meldingen per onderwerp

Een tevreden oud-ombudsman

Oud- gemeentelijk ombudsman Anne Mieke Zwaneveld vertrekt per 1 maart. Ze is niet snel tevreden, maar ze ziet dat de gemeente veel ten goede is veranderd, geeft zij aan in een interview. Het aantal klachten is verminderd. En ook het contact met de gemeente verliep goed. “Als wij signaleerden dat er iets niet in orde was, was de gemeente altijd bereid het gesprek aan te gaan en het op te pakken”. Marianne van den Anker volgt haar op als gemeentelijk ombudsman.

“Na vele klachten over de ondergrondse afvalcontainers is door de gemeente de frequentie waarin het vuil wordt opgehaald verhoogd. Bedankt dat u naar de bewoners luistert en met oplossingen komt.”

- Reactie Rotterdammer

Goed geholpen?!

Als gemeente vinden we het belangrijk om goed bereikbaar te zijn en tijdig te reageren op signalen van Rotterdammers. Op deze punten scoorden we in 2021 weer iets beter dan het jaar ervoor.

Goed geregeld, zelfs als je een klacht hebt.